woensdag 8 april 2009

Deep Blue

ThorgalLeuke, goede film. Waar je met plezier naar hebt gekeken. Hij mist net hetgene met de top.
Documentaires ! Bah, het doet me teveel denken aan Jacques Cousteau, zondagnamiddag met de familie en de paringsdans van de Keizerpinguïn. Maar waarom ben ik dan op een dindsdagnamiddag gaan kijken naar "Deep Blue", de documentaire van de makers van "Birds" en "Microcosmos" ? OK, ik geef het toe : ik had een gratis ticket !
En jongens (en meisjes), ben ik blij dat ik deze documentaire heb gezien ? Niet alleen was het razend interessant en boeiend, maar visueel was het zonder twijfel de beste documentaire ooit. Het was zo bevreemdend (diersoorten waar ik nog nooit van gehoord had, laat staan gezien), en enorme "special effects" die volgens de makers echt voorkomen in de natuur).
Er waren slechts 2 minpuntjes : de muziek en de geluidseffecten (ik dacht dat je onder water niets kon horen) waren soms echt storend, en er werd héél weinig commentaar gegeven, waardoor de documentaire toch meer een mooi fotoboek was dan een academisch werk.

Hoewel meer dan tweederde van onze planeet bedekt is met water weten we meer over het maanoppervlak dan over de zeebodem. Deep Blue is een verbazingwekkende en goed gevulde reis naar de wereld van de zee. Ongekende diersoorten die leven op dieptes waar de mens nooit eerder kwam, de geboorte van krabben, het gevecht van de sardienen tegen roofdieren uit het water en uit de lucht, de wat onhandige pinguïns, de wrede spelletjes van de orka’s om nog maar het ballet van de dolfijnen of de majestueuze bewegingen van de met uitsterven bedreigde walvissen niet te vergeten … Deze film, die geschikt is voor kijkers van alle leeftijden, nodigt u uit op een reis doorheen de natuur. Om deze onbekende wereld met meer levende soorten dan op aarde te ontdekken, waren 5 jaar van ononderbroken draaiwerk noodzakelijk. Meer dan 200 bestemmingen, 40 partnerlanden, 7000 uur rushes, extreme filmomstandigheden tot –4500 meter, technische innovaties om in alle situaties te kunnen filmen … U gaat op ontdekking naar een onbekende planeet: de zee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten