dinsdag 21 april 2009

A Clockwork Orange

Thorgal4,5
Dit is misschien wel de meest bevreemdende film die Kubrick ooit heeft gedraaid, niet alleen omdat hij in de toekomst speelt maar voornamelijk omdat hij de taal die Anthony Burgess heeft gecreëerd, intact heeft gelaten. De hoofdrolspelers praten namelijk een vreemd taaltje, Nadsat, dat een mengeling is van Russisch, Engels en dieventaal. Bekijk deze film dus vooral met ondertitels :D

Het is geen gemakkelijke film, maar een duizelingwekkende cocktail van geluiden, beelden, muziek en onvergetelijke scènes.
Deze film werd trouwens gedurende meer dan 25 jaar verboden in Engeland (meestal een teken dat de film één of meerdere gevoelige snaren raakt).

Persoonlijk vind ik dit één van de meest persoonlijke films van Kubrick, en eentje die ik steeds opnieuw kan bekijken zonder me te vervelen. Maar tegelijkertijd besef ik dat het niet iedereen z'n kopje thee (of moet ik zeggen glas melk) is.

Filmaffinity - Weetjes op IMDb

Groot-Britannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar z'n oude vriendengroep zit achter hem aan. - moviemeter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten