maandag 27 april 2009

Cinderella Man

Thorgal3 sterren door Thorgal
Kent u die oude TV-serie nog, Happy Days (met Fonzie) ? Daar liep zo'n lange, roodharige slungel rond met de naam Richie. Wel die lange slungel is niemand minder dan regisseur Ron Howard, bekend van films zoals Splash, Cocoon, Apollo 13, Ransom en A Beautiful Mind. Ik vermeld dit alleen maar om te tonen dat hij niet de eerste de beste is.
En nu heeft hij dus Cinderella Man gemaakt met Russell Crowe en Renée Zellweger. Overal (in de USA)krijgt deze film goede tot heel goede kritieken, en ik vond er niets aan. Wat is er toch mis met mij ?

De grootste kritiek die ik heb : oninteressante acteerprestaties (ze deden me niets, Zellweger deed me zelfs ongewild lachen), een verhaal zoals er 13 in een dozijn zijn (underdog begint aan een onmogelijke opdracht maar haalt het toch), boksfilms zijn er meer dan genoeg (en veel beter : Million Dollar Baby, Raging Bull, zelfs Rocky deed me meer).
En heel vreemd : voor het eerst zie ik Ron Howard met bewegende camera's rondlopen, het leek soms een beetje een Dogma-film. Ga zeker niet op de eerste rij zitten of je wordt gegarandeerd ziek.

Ga kijken indien :
  • u gek bent op boksen (de boksscènes zijn sterk, ik moest meermaals een vuistslag ontwijken !)

  • u gek bent op Russel Crowe in een bloot bovenlijf

  • u houdt van patriotische films mét zakdoekmoment

  • u houdt van biografische films waar in grote letters : "gebaseerd op een echt verhaal" op staat

Ga niet kijken indien :
  • boksen u koud laat

  • u al genoeg miserie hebt gezien na L'enfant

  • u vindt dat Russell Crowe een overroepen acteur is (uitgezonderd The Gladiator misschien)


Filmaffinity - Weetjes - Cinenews

Jim Braddock, ooit een veelbelovende bokser, moet na een reeks nederlagen gedwongen op pensioen. Naarmate het land de donkerste jaren van de recessie meemaakt, moet hij een aantal uitzichtloze baantjes aannemen om zijn vrouw, Mae, en hun 3 kinderen te kunnen onderhouden, hoewel hij zijn boksdroom nooit helemaal opgeeft. Dankzij een laattijdige annulatie van een andere bokser komt Braddock onverwachts toch weer in de ring terecht waar hij het moet opnemen tegen de vice-wereldkampioen. Tot ieders verbazing wint Braddock de kamp in de derde ronde. Hoewel hij heel wat kilootjes lichter is dan zijn tegenstanders en hij herhaaldelijk gekwetst raakt aan zijn handen, blijft Braddock vechten en winnen. Gedreven door de hoop en de dromen van de minderbedeelden ontmoet Braddock, ook wel 'Cinderella Man' genoemd, zijn meest geduchte tegenstander in Max Baer, de wereldkampioen bij de zwaargewichten, die berucht is omdat hij al twee boksers gedood heeft in de ring...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten