zaterdag 9 mei 2009

2001: A Space Odyssey

ThorgalFantastische, zalige film
Hoeveel mensen kom ik niet tegen die deze film niet begrijpen. Die afhaken na 30 minuten en deze film een stuk "pretentievolle, flauwe, saaie bullshit noemen"? Heel veel, dat kan ik je vertellen.
Terwijl de film op zich helemaal niet complex is. Hij is lineair van structuur (hij begint bij het begin, eindigt bij het einde, en in het midden is er het midden).
Het kan ook niet zijn dat mensen hem moeilijk vinden vanwege de vele dialoog, want als er 30 minuten in gesproken wordt, dan zal het al veel zijn.
Dus moet het liggen aan de vertelstijl. Het klopt dat de film heel traag gaat (hij vertelt het verhaal van 4 miljoen jaar geleden tot in het jaar 2001) en dat het laatste half uur heel vreemd kan lijken, maar als je met een beetje voorkennis naar de film gaat, dan is het een enorme ervaring.
Mijn vader zag deze film in 1968 in Brussel in de bioscoop, en vertelde me later dat hij bijna een ongeluk had omdat hij zo onder de indruk was van de Stargate (jaja, in deze film zie je de ECHTE Stargate, niet dat flauw afkooksel van de gelijknamige serie/film). Mijn vader reed op die bewuste nacht trouwens bijna tegen het Atomium.

Filmaffinity - Weetjes op IMDb
Mijn vader zag deze film in 1968 in Brussel in de bioscoop, en vertelde me later dat hij bijna een ongeluk had omdat hij zo onder de indruk was van de Stargate (jaja, in deze film zie je de ECHTE Stargate, niet dat flauw afkooksel van de gelijknamige serie/film). Mijn vader reed op die bewuste nacht trouwens bijna tegen het Atomium.

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde, ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan, dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken met het ruimteschip Discovery op een speciale missie, met de hulp van supercomputer HAL-9000.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten