maandag 15 februari 2010

Avatar


Toen ik nog jong was heb ik een aantal films in 3D gezien: Jaws 3D herinner ik me nog, en één of andere Indiana Jones cloon met een ronkende titel als "Lost Treasure of the Hidden Kingdom" of zoiets. Het waren toen nog film met brilletjes met een rood en groen plastiekje. Het deed pijn aan de ogen en de kwaliteit was afschuwelijk.

Later toen de technologie verbeterde zag ik Beowulf en een documentaire onder water. Leuk om naar te kijken, maar de 3D-effecten waren duidelijk meer bedoeld als een gimmick.

Nu is er dan een echte volwaardige 3D-film: Avatar. In de pers werden er heel wat negatieve kritieken gepubliceerd, wat de film niet tegenhield om de meest succesvolle film alle tijden te worden. Regisseur James Cameron heeft daarmee de top 2 volledig in zijn hand, want ook Titanic bracht bijna 2 miljard dollar in het laatje.

De kritiek op Avatar spitst zich voornamelijk toe op volgende domeinen:

1) Het verhaal is te eenvoudig, te simpel: Deze kritiek is waarschijnlijk wel terecht, je hoeft geen nobelprijs gewonnen te hebben om het verhaal te begrijpen. Maar zo kan je natuurlijk alles in het belachelijke trekken. Het verhaal van de Titanic kan ik ook in 30 seconden uitleggen : jongen en meisje gaan op een boot, worden verliefd, de boot zinkt, jongen sterft. (oops, ik hoop dat u niet van plan was om Titanic te gaan zien.
Nee, het is te eenvoudig om Avatar af te doen als een simpel verhaaltje. Er worden wel degelijk interessante thema's aangekaart zoals racisme, (r)evolutie, militarisme, relaties, culturclash, ethiek, milieuvervuiling en nog veel meer. Dat er niet veel karakterevolutie is, klopt wel. Maar films zoals "The Seven Samurai" (waar deze film op gebaseerd is) hadden dat ook niet, en die staat wel in de top 10 van de beste films (volgens critici).

2. Het verhaal is racistisch: dat spreek ik tegen. Het is gewoon een futuristische versie van Pocahontas, dat klopt. Maar omdat één of twee 'blanke' aardbewoners meehelpen om de 'primitieve' stammen te laten overleven, wil dat nog niet zeggen dat beweerd wordt dat deze stammen dom zijn. Integendeel, in vele opzichten zijn ze slimmer dan de aardbewoners en zijn het juist de aardbewoners die schuld hebben aan de teloorgang van Pandoro. Als je zegt dat het een racistische film is tegenover aardbewoners, dan kan ik er nog inkomen :)

3. de 3D is een hype, een gimmick: Nee, daar ben ik het ook niet mee eens. De fauna en flora die tot leven werd gebracht via de 3D-beelden is echt wel een huzarenstukje, en ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is. Er staan al James Bond films en een Harry Potter klaar in 3D. Of het een goede zaak is, dat is een andere vraag. Dat zal alleen de toekomst uitbrengen. Maar de film heeft nog nooit zo'n grote vernieuwing doorgemaakt sinds de kleurenfilm werd uitgevonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten