dinsdag 26 januari 2010

The Simpsons Movie


Twentieth Century Fox had blijkbaar al héél lang geleden het idee om een langspeelfilm te maken rond The Simpsons. Want in 1997 (10 jaar voor de release van de film) hadden ze het webdomein SIMPSONSMOVIE.COM al geregistreerd. Dat het zo lang geduurd heeft, is alleen maar te wijten aan de lonen die de acteurs (lees: stemacteurs) vroegen voor hun bijdrage.

In 2007 kwam hij eindelijk op de markt en werden fans in tweeën verdeeld: ofwel vond je het schitterend, ofwel haatte je het. Niet-fans moesten niet in tweeën verdeeld worden, want die gingen gewoon niet naar de film. Ik reken mezelf bij de eerste soort fans, namelijk diegene die het leuk vinden dat hun serie plots 4 keer zo lang duurt.

Het verhaal is natuurlijk bijzaak in dit soort 'films', maar ik was aangenaam verrast te merken dat er wel degelijk geïnvesteerd werd in een leuk plot. Maar wat een 'Simpson' film zo goed maakt is de karrenvracht aan woordspeling, grapjes, inside jokes en visuele gags. Zo is het begin ronduit fantastisch wanneer Homer Simpson kwaad de bioscoop verlaat waar een film werd gespeeld van een andere tekenfilmserie "Itchy & Scratchy". "Mensen zijn gek als ze geld betalen voor iets wat ze gratis op televisie kunnen zien". Ik herinner me nog goed toen ik The Simpsons Movie voor het eerst in de bioscoop zag, en de hele zaal plat ging omdat Homer eigenlijk wel gelijk heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten