vrijdag 29 januari 2010

Harry Potter en De Steen der Wijzen


De volgende weken zullen we hier op Becultureel alle films van Harry Potter bespreken. Een van de eerste Blu-Ray schijfjes die ik voor mijn PS3 had, was Harry Potter & the Half-Blood Prince. Maar vooraleer ik deze film kan bespreken, moet ik het toch even hebben over de andere films. Episode III, IV en V werden hier op TF al vroeger besproken. Maar de eerste twee afleveringen nog niet. Vandaar deze korte inleiding in de wondere wereld van tovenaars en heksen, vliegende auto's, sprekende slangen en nog veel ander moois.

Met Harry Potter & The Philosopher's Stone (in Amerika om mij onbekende redenen "The Sorceror's Stone" genoemd) was de eerste in de Harry Potter-Franchise reeks die in totaal 8 films zal bevatten (waarvan minstens één in 3D). 8 films voor 7 boeken, een aardig kunstwerkje, als verbleekt het natuurlijk in het niets tegen die andere beroemde franchisereeks James Bond (22 afleveringen and counting).

Om ons voor te bereiden op de 6de aflevering op Blu-Ray, hebben mijn vrouw en ik beslist om ze allemaal nog een keertje in chronologische volgorde te bekijken. Ongelooflijk te zien hoe jong Harry Potter wel was in de eerste film, en hoe volwassen hij nu lijkt. Nu ja, ongelooflijk is geen goed woord, want tussen deel 1 en deel 6 schuilen natuurlijk 8 jaar.

De film is heel verzorgd gemaakt, maar in tegenstelling tot de volgende delen is het allemaal een beetje té braaf. Reden is natuurlijk dat Chris Columbus achter het roer stond (maker van o.a. Home Alone) en dat het jeugdige publiek niet afgeschrikt mocht worden door teveel gruwel.
Het verdict: een leuk filmavondje, vooral als je weet wat er nog zal komen in de volgende afleveringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten